Mondhatjuk, hogy a mindennapos életünk
velejárója a konfliktus. Ahány emberi annyi szokás, na és persze megannyi
látásmód is. Mindannyian más és más szemüvegen keresztül nézzük az élet
eseményeit, ez pedig rengeteg konfliktusnak a forrása.
A legnagyobb hiba, amit
elkövethetünk, ha az alábbi kérdéssel állunk egy-egy konfliktushelyzet előtt: „Te
miért nem látod úgy a dolgokat, mint én?” Ez egy igazi konfliktusteremtő és
kapcsolatpusztító kérdés. Az első és a legfontosabb, hogy megértsük, valóban
nem vagyunk egyformák. Attól, hogy még valaki más, vagy esetleg másként
gondolkodik, mint mi, nem biztos, hogy „rosszabb” is. Ha sikerül elfogadni a
másik ember másságát, attól rögtön megjavul a kommunikáció.
Konfliktusok
esetén ne az legyen az elsődleges célod, hogy meggyőzd a másik felet a saját
igazadról, hanem, hogy egymás kölcsönös megértésén keresztül megtaláljátok az
adott problémára azt a megoldást, mellyel mindketten egyformán elégedettek
vagytok.
Jelenlegi világunkból erőteljesen
hiányzik az empátia, aminek következtében rosszabbul is kommunikálunk
egymással, ez pedig könnyedén konfliktusokat szül. Az empátia lényege, hogy
képes vagyok beleérezni magamat egy másik ember helyzetébe. Nem csak megértem őt,
hanem át is érzem a helyzetet. Vagy, ahogy Rambala
Éva fogalmaz: Az empátia az, amikor összeér a szívünk. Ha egy kapcsolat az
empátián alapul, az nagyban megkönnyítheti a két fél közötti kommunikációt.
Ennek pedig két alappillére van Rambala
Éva szerint.
- Az első lépés az, hogy képesnek kell lennem szavakkal is kifejezni, hogy az adott pillanatban mi él a szívemben.
Ezt nevezhetjük
én-üzeneteknek is, lényege az, hogy konfliktus esetén ne a másikról, hanem
saját magadról beszélj. (hogyan éled meg a történteket, mit érzel általuk)
- A második lépés pedig, hogy képes vagyok-e nyitott szívvel, ítélkezés nélkül, türelemmel végighallgatni a beszélőt?
Az asszertív embernek
nincs szüksége erőszakra, győzködésre, indulatokra. Az asszertív ember sem tud
mindig győzni, de nem is ez a célja! A célja nem más, mint az állásfoglalás és
a helytállás. Mindent lehet úgy
közölni, hogy nem sértjük meg a másikat, de a jelentést átadjuk. Sosem az a
lényeg mi az, amit közölni szeretnénk, hanem hogy hogyan tesszük mindezt! Hogyan érdemes tehát
kezelni a mindennapokban felmerülő konfliktushelyzeteket?
Konfliktus esetén először
érdemes a mi részünket megvizsgálni a kialakult helyzetben:
- Ismerjük fel, hogy pontosan miről van szó.
- Hogyan járultam hozzá a helyzet kialakulásához?
- Mit érzek ezzel kapcsolatban?
A legfontosabb továbbá a
másik fél meg-és végighallgatása nyitott szívvel és ítélkező gondolatoktól
mentesen, anélkül, hogy a szavába vágva reflektálnék arra, amit mond. Egy
nyugodt és érdeklődő tekintet hegyeket tud megmozgatni. A konfliktusok
kezelésében sorsdöntő lehet továbbá a saját hozzáállásunk az adott problémához.
Mások cselekedeteit nem tudjuk irányítani, azt viszont igen, hogy mi hogyan
állunk hozzá a világ történéseihez.
A boldogságprogram
keretein belül írtam Thomas és Killman konfliktuskezelési modelljéről, melyben megismerkedhettek az 5 leggyakrabban
alkalmazott konfliktuskezelési stratégiával, valamint a cikk második részében
pedig ki is tudjátok tölteni az ehhez kapcsolódó tesztet. Továbbá A harmonikus párkapcsolat című cikkemben olvashattok a Gary Chapman által leírt öt szeretetnyelvről,
melyeknek ismerete hozzásegíthet minket a kiegyensúlyozott és harmonikus
párkapcsolat fenntartásához.
Ami pedig a legfontosabb,
hogy sose feküdjünk le haraggal a szívünkben!
Béndek Andrea
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése