Ez a
cikkem Tim Kasser amerikai pszichológus „Az anyagiasság súlyos ára” című
könyvének témáját dolgozza fel. (A későbbi cikkeimben is szeretnék még
foglalkozni a témával, mivel úgy gondolom, mai társadalmunkat sokkal jobban
érinti ez a témakör, mint valaha.)
A könyv rávilágít elanyagiasodott
társadalmunkra, a valódi, belső, mély emberi értékek ellaposodására és
elértéktelenedésére, a pénz felértékelődésének lélektani hátterére. Mindazokra
a dolgokra, jelenségekre, amelyek elősegítették a materiális gondolkodású
emberek számának megnövekedését az utóbbi időkben. Az anyagi javak, a pénz megszerzésére irányuló
igen erős törekvés sajnos mai társadalmunk hajtóereje. Ettől várjuk a valódi
örömöt, boldogságot.
A mai emberek többsége abban a tudatban él, hogy minél
jelentősebb vagyonra tesznek szert, annál nagyszerűbb és boldogabb életük lesz.
Viszont minél inkább a pénz hajszolása kerül a mindennapjaink középpontjába - a
boldogabb élet reményében - annál sivárabbak lesznek emberi kapcsolataink és
lelki életünk egyaránt. Elkezdődik kapcsolataink tárgyiasítása is.
Tim Kasser
szerint azonban érdemes meglátni azt az összefüggést, hogy az anyagiasságunk,
amikor minden erőnket a javak megszerzésére fordítjuk, valójában semmilyen
tartós boldogságérzetet, áramélményt (flow) nem okoz. Minél bizonytalanabbak vagyunk
önmagunkban és abban, hogy a körülöttünk lévő világ biztonságos hely lehet számunkra,
annál kevésbé vagyunk képesek lemondani az anyagi javak megszerzésére irányuló
törekvéseinkről. Azaz a testi és lelki biztonság kielégítetlen szükségletei
motiválják az anyagias hozzáállást, ami biztos kudarcra van ítélve, ezért
végtelen fogyasztásra ösztönöz.
Abban
viszont, hogy mennyire szeretnénk bebiztosítani magunkat az anyagi javak
megszerzésével, nagyban hozzájárul az, hogy milyen „minőségű” milyen „tápláló”
anyai gondoskodásban volt részünk. „A kutatásokból kiderült, hogy a külsődleges
értékeket valló fiatalok szülei sokkal kevésbé voltak elfogadóak, mint a nem
materiális értékeket vallóké.” (Kasser, 2005) A kutatási eredmények azt is
bebizonyították, hogy az anyagelvű, materiális értékeket valló emberek
kapcsolatai rövidebbek, több konfliktusuk van, és előfordul, hogy mint tárgyra
tekintenek a barátaikra.
Tim Kasser és Richard Ryan egy átfogó kérdőívet
készített annak mérésére, hogy az egyes emberek milyen értékeket tartanak
fontosnak az életükben, és mennyire lényeges nekik a pénz, a hírnév és az
imázs. Ez az úgynevezett aspirációs kérdőív. Az aspirációk pedig törekvések,
melyek a személy életének alapvető irányultságát jelzik.
Az életcélok orientációjának kialakulásában nagyon
meghatározóak a gyermek és fiatalkori élmények, tapasztalatok. Ha nincs meg az
igazán tápláló szülői gondoskodás, szeretet és ez által nem alakul ki megfelelő
mértékű biztonságérzet, az egyén a külvilágban fogja keresni azt, általában
anyagi javak segítségével.
A materialista, anyagelvű emberek érdeklődése
leginkább a siker, elismerés, pozíció felé fordul, elsődleges céljuk, hogy jó
színben tűnjenek fel mások előtt. Folyton külsődleges megerősítések után
kutatnak, abban keresik boldogságukat. Kialakul egy nyilvános éntudatosság,
amikor az egyén mások között is önmagával van elfoglalva és erősen aggódik,
hogy milyen színben tűnik fel. Ebben az esetben szinte automatikusan háttérbe
szorul a másik ember, és a saját belső lelki igényeink is. Nem vesszük észre,
de ebben az esetben kizárólag külső motiváció hajtja az egyént, ami nem okozhat
igazi boldogságot (áramlatélményt, flow-t).
Vizsgálat:
Egy vizsgálat bemutatta, hogyan történik mindez. Óvodás
gyerekeket két csoportra osztottak (4-5 évesek). Mindkét csoportnak egy 10
perces kisfilmet vetítettek le. Az egyik csoportnál nem volt benne reklám, a
másikban pedig kétszer reklámoztak egy bizonyos játékot. Utána a gyermekeknek
két egyformán szimpatikus kisfiú képét mutatták meg. Az egyik fiú az előbb
említett reklámozott játékkal volt látható, s rá azt mondták nem valami kedves,
míg a másik fiúnál nem volt semmi játék, viszont ő kedves volt. Aztán
megkérdezték a gyerekeket, hogy kivel játszanának szívesebben? A reklámot látó
gyerekek 65 százaléka volt hajlandó játszani a nem olyan kedves fiúval azért,
hogy hozzájuthasson a játékhoz. Azoknak a gyerekeknek, akik nem látták a
reklámot csak 30 százaléka válaszolta ugyanezt.
Ez a vizsgálat pontosan rávilágít arra, hogy a
tárgyak, anyagiak megszerzése iránti mérhetetlen vágy hogyan írja felül jól
működő, szeretetteljes emberi kapcsolatainkat, melyek tényleges örömöt tudnának
nyújtani nekünk. Mint a mellékelt példa mutatja, a materiális szemléletmód
egészen kisgyermekkorban elkezdhet kialakulni az egyénben. Természetesen
minderre igen erős hatást fejt ki az otthoni neveltetés, szülői gondoskodás és
a minta. A lelki egészség attól is függ, hogy közel érezzük e magunkat másokhoz
és szoros, mély kapcsolatban vagyunk e velük. Kapunk és adunk-e egymásnak
szeretetet, gondoskodást és támogatást.
”A gazdagság, a státusz és az imázs anyagelvű értékei
a másokkal kialakított személyes viszonyok és kapcsolatok ellen hatnak, pedig
ez a két utóbbi a lelki egészség és magas életminőség csalhatatlan jelei közé
tartozik.”
(Kasser, 2005)
Paul Sartre pedig azt mondta: aki az anyagi javak
birtoklásán, hatalmán át határozza meg identitását az homokvárra épít.
Irodalomjegyzék:
Tim Kasser: Az
anyagiasság súlyos ára. Budapest: Ursus Libris, 2005 ISBN 9789638663443
Ezt a cikkemet a Boldogságprogram honlapján is megtaláljátok, valamint további érdekes témákban olvashattok tőlem cikkeket a program keretein belül. Itt találjátok a linket: http://boldogsagprogram.hu/szerzo/bendek-andrea/16
Csatlakozzatok Ti is a Boldogságprogramhoz, és haladjunk együtt egy boldogabb élet felé! http://boldogsagprogram.hu/
Csatlakozzatok Ti is a Boldogságprogramhoz, és haladjunk együtt egy boldogabb élet felé! http://boldogsagprogram.hu/
Béndek Andrea
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése