Számos elmélet létezik
a munkahelyi motivációval és a jó vezető meghatározásával kapcsolatosan. Mint
tudjuk, ma már éles határ húzódik a manager és a leader megnevezések között is.
Ebben a cikkemben arra keresem a választ, hogy mikor, milyen körülmények
között, hogyan tudjuk kihozni magunkból a 100%-ot. Mikor leszünk motiváltak?
Valóban csak a pénz lehet az elsődleges motivációs forrásunk? Mikor, milyen
körülmények hatására tudunk a cégért magáért is dolgozni? Mikor és minek a
hatására érezhetjük azt, hogy nem csak a saját, de a munkahelyünk jövője,
fejlődése is fontos számunkra? Az anyagiakon kívül egyáltalán miért is dolgozik
az ember?
Az anyagi juttatáson
kívül, amennyiben a körülmények is adottak hozzá, dolgozhatunk magáért a
tevékenység szeretetéért, valamint a társadalmi javakért is, amelyek a
közösségi kapcsolatok által szerezhetőek meg.
Teljesen természetes,
hogy az emberek a munkahelyükön is elsősorban a saját céljaik elérése érdekében
dolgoznak. Pontosan ezért a vezetőnek sincsen könnyű dolga. A vezetőnek alapból
három egymással konfliktusba kerülő
célrendszert szükséges összehangolni a megfelelő szervezeti működés
érdekében. (Miller, 2002)
-
A szervezet tagjainak egyéni célrendszerét
- a szervezeti célok
rendszerét à
nagyobb profit
- a társadalmi célok
rendszerét à
pl. környezet kímélés
Tehát a vezetőnek a
szervezeti célok elérése érdekében figyelembe kell venni az egyéni és a
csoportos érdekeket egyaránt. A baj ott kezdődik, ha az adott munkáltató az
egyéni és/vagy a csoportos érdekek rovására próbálja meg a szervezeti célok (és
a saját egyéni érdekeinek) érvényesítését.
Maslow
szükséglethierarchiája az egyén és a szervezet
viszonyában is értelmezhető:
Maslow szerint az egyén
motiválhatósága bizonyos szükségleteinek kielégítésétől függ. A magasabb rendű
szükségletek csak akkor motiválnak szerinte, ha az alacsonyabb rendűek ki
vannak már elégítve. (Dara, 2013)
Forrás: Dara, 2013 |
Ha a munkáltató képes
ezeknek az alapvető törvényszerűségeknek az átlátására és nem csak a saját
céljait, érdekeit tartja szem előtt, akkor egy igazán hatékony, motivált csapat
tagjaként dolgozhat a saját érdekeinek és álmainak megvalósítását. Valamint nem
szabad elfeledkezni a flow állapotról
sem, melyek akár a munkahelyi feladatok és légkör által is átélhetünk.
A flow olyan állapotot
jelent, amikor az ember teljesen elmélyül abban, amit csinál. Koncentrál,
kézben tartja a helyzetet, mozgósítja belső erőforrásait, energiáit és így a legjobb
formáját hozza. Ilyenkor ideiglenesen megszűnnek a problémák, gondok és az
időérzékelésünk is megváltozik. Eltűnik a külvilág és mintha megállna az óra.
Csíkszentmihányi Mihály (1997) olyan embereket ír le könyvében, akiknek
csúcsélményeik vannak a mindennapos tevékenységeik közben is. Nincs szükségük
különösebb hírnévre, anyagiakra, mások megerősítésére, szórakozásra, mivel
azért tesznek valamit, mert örömüket lelik az adott cselekvésben. Természetesen
mindenkinek vannak kötelezettségei, tehát a flow nem jelenik meg ennyire
tisztán. Fokozatok azonban vannak. A flow élmény, állapot az, ami megszünteti a
különbségeket a múlt, jelen és jövő között. Feloldódunk magában a
tevékenységben és minden más eltörpül mellette. Ez az élmény egyes
tevékenységekben gyakrabban lép föl, mint másokban. Hasznos tehát ezeket a
tevékenységeket beleültetni mindennapi feladataink közé.
„Amikor
az ember teljesen eggyé válik azzal, amit csinál, és tudja, hogy erős, és az
adott pillanatban ő maga irányítja a sorsát, és az eredményektől függetlenül
úgy érzi, hogy minden milyen jó… Akkor éli át teljes lényével, hogy áramlik
benne az élet. Ez a flow. A flow állapotnak sok neve van. Van, aki optimális
élménynek nevezi, van, aki úgy írja le, hogy olyan ez, mintha repülne. Mások
azt mondják, hogy ilyenkor képesek tökéletesen koncentrálni. Bármilyen
szavakkal is írjuk le a flow élményét, egy biztos: a flow pillanatai
kiragyognak emlékeink sorából.” (Csíkszentmihályi, 1997)
Miért ne lehetne ezt az
élményt munkánk során átélni? Úgy és olyan kultúrában dolgozni, olyan munkát
végezni, ami minden nap örömmel tölt el bennünket, aminek során
kiteljesíthetjük képességeinket, és maximális eredményeket tudunk elérni mind
egyéni, mind céges szinten. A flow élmény a sikeres üzleti
vállalkozások alapköve is: a flow-ra épülő szervezetek a munkatársak bevonását
és a pozitív munkahelyi légkört tartják szem előtt. Ha sikerül olyan
környezetet teremteni, ahol a munkatársak flow-ba tudnak kerülni, akkor
csökkenek a költségek, elégedettek az ügyfelek. Az ilyen vállalatoknál az
emberek szeretnek dolgozni, és kimagasló teljesítményt nyújtanak. (Flow csoport)
A flow állapot
létrejöttének három alapfeltétele van: világos
célok, folyamatos visszajelzés, a készségek, képességek és kihívások egyensúlya.
A flow akkor jön létre, ha a képességeinkhez mérten választunk feladatot.
Fontos, hogy legyen a feladatokban kihívás, mert ha túl könnyűnek bizonyul,
akkor közömbösek maraduk és unatkozni fogunk, ha pedig túl nehéz a feladat,
akkor könnyen pánikba eshetünk, szorongani és aggódni kezdünk. Az áramlat tehát
akkor jön létre, ha mindkét érték magas.
Mi a különbség a manager és a leader között?
Leadership
|
Management
|
Arisztotelészig vezethető vissza
|
XIX-XX. század
fordulójától
|
változás, dinamizmus jellemzi
|
rend és
következetesség jellemzi
|
jelentése: hatni, befolyással lenni, előrelátni
|
jelentése:
munkát elvégezteti, jártasságot, rutint szerezni
|
követői vannak
|
beosztottai
vannak
|
tanítja őket
|
irányítja az
alkalmazottakat
|
az mondja: MI
|
azt mondja: ÉN
|
Inspirál a munkára
|
Elvárja a
munkát
|
A hiba okát keresi
|
A hibát keresi
|
Felhasznált irodalom:
Csíkszentmihályi, M. (1997) Flow – Az áramlat. A tökéletes élmény
pszichológiája. Akadémia Kiadó, Budapest
Dara Péter (2013): SME Teljesítménymenedzsment. Tankönyvtár.
Gary J. Miller: Menedzserdilemmák.
A hierarchia politikai gazdaságtana. Budapest. AULA, 2002.
Flow csoport: A Flow elmélet. http://www.flowcsoport.hu/hu/a-flow-csoport/a-flow-elmelet
Béndek Andrea
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése