2017. április 29., szombat

Erőszakmentes kommunikáció

Mondhatjuk, hogy a mindennapos életünk velejárója a konfliktus. Ahány emberi annyi szokás, na és persze megannyi látásmód is. Mindannyian más és más szemüvegen keresztül nézzük az élet eseményeit, ez pedig rengeteg konfliktusnak a forrása.

A legnagyobb hiba, amit elkövethetünk, ha az alábbi kérdéssel állunk egy-egy konfliktushelyzet előtt: „Te miért nem látod úgy a dolgokat, mint én?” Ez egy igazi konfliktusteremtő és kapcsolatpusztító kérdés. Az első és a legfontosabb, hogy megértsük, valóban nem vagyunk egyformák. Attól, hogy még valaki más, vagy esetleg másként gondolkodik, mint mi, nem biztos, hogy „rosszabb” is. Ha sikerül elfogadni a másik ember másságát, attól rögtön megjavul a kommunikáció.



Konfliktusok esetén ne az legyen az elsődleges célod, hogy meggyőzd a másik felet a saját igazadról, hanem, hogy egymás kölcsönös megértésén keresztül megtaláljátok az adott problémára azt a megoldást, mellyel mindketten egyformán elégedettek vagytok.

Jelenlegi világunkból erőteljesen hiányzik az empátia, aminek következtében rosszabbul is kommunikálunk egymással, ez pedig könnyedén konfliktusokat szül. Az empátia lényege, hogy képes vagyok beleérezni magamat egy másik ember helyzetébe. Nem csak megértem őt, hanem át is érzem a helyzetet. Vagy, ahogy Rambala Éva fogalmaz: Az empátia az, amikor összeér a szívünk. Ha egy kapcsolat az empátián alapul, az nagyban megkönnyítheti a két fél közötti kommunikációt. Ennek pedig két alappillére van Rambala Éva szerint.

  • Az első lépés az, hogy képesnek kell lennem szavakkal is kifejezni, hogy az adott pillanatban mi él a szívemben.

Ezt nevezhetjük én-üzeneteknek is, lényege az, hogy konfliktus esetén ne a másikról, hanem saját magadról beszélj. (hogyan éled meg a történteket, mit érzel általuk)
  • A második lépés pedig, hogy képes vagyok-e nyitott szívvel, ítélkezés nélkül, türelemmel végighallgatni a beszélőt?
Az asszertív embernek nincs szüksége erőszakra, győzködésre, indulatokra. Az asszertív ember sem tud mindig győzni, de nem is ez a célja! A célja nem más, mint az állásfoglalás és a helytállás. Mindent lehet úgy közölni, hogy nem sértjük meg a másikat, de a jelentést átadjuk. Sosem az a lényeg mi az, amit közölni szeretnénk, hanem hogy hogyan tesszük mindezt! Hogyan érdemes tehát kezelni a mindennapokban felmerülő konfliktushelyzeteket?

Konfliktus esetén először érdemes a mi részünket megvizsgálni a kialakult helyzetben: 

  • Ismerjük fel, hogy pontosan miről van szó.
  • Hogyan járultam hozzá a helyzet kialakulásához?
  • Mit érzek ezzel kapcsolatban?

A legfontosabb továbbá a másik fél meg-és végighallgatása nyitott szívvel és ítélkező gondolatoktól mentesen, anélkül, hogy a szavába vágva reflektálnék arra, amit mond. Egy nyugodt és érdeklődő tekintet hegyeket tud megmozgatni. A konfliktusok kezelésében sorsdöntő lehet továbbá a saját hozzáállásunk az adott problémához. Mások cselekedeteit nem tudjuk irányítani, azt viszont igen, hogy mi hogyan állunk hozzá a világ történéseihez.

A boldogságprogram keretein belül írtam Thomas és Killman konfliktuskezelési modelljéről, melyben megismerkedhettek az 5 leggyakrabban alkalmazott konfliktuskezelési stratégiával, valamint a cikk második részében pedig ki is tudjátok tölteni az ehhez kapcsolódó tesztet. Továbbá A harmonikus párkapcsolat című cikkemben olvashattok a Gary Chapman által leírt öt szeretetnyelvről, melyeknek ismerete hozzásegíthet minket a kiegyensúlyozott és harmonikus párkapcsolat fenntartásához.


Ami pedig a legfontosabb, hogy sose feküdjünk le haraggal a szívünkben!






Béndek Andrea

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése