2017. április 29., szombat

A szirének éneke

Tim Kasser az anyagiasság súlyos ára című könyvét feldolgozó cikkemben már említettem, milyen negatív hatással van a fogyasztói társadalom személyiségfejlődésünkre. Tömeghipnózist gyakorol felettünk a fogyasztói társadalom a média és a hirdetőipar által. Az emberek hajlamosak elhinni, hogy amíg nem lesznek olyan gazdagok, vékonyak, sikeresek stb…, mint a média által közvetített „eszményképek”, addig boldogok sem lehetnek igazán. Hajlamosak az emberek arra, hogy külsődleges motivációforrásokban keressék a tartalmas élet feltételeit, ez pedig végtelen fogyasztásra ösztönöz.

„A mai emberek többsége abban a tudatban él, hogy minél jelentősebb vagyonra tesznek szert, annál nagyszerűbb és boldogabb életük lesz. Viszont minél inkább a pénz hajszolása kerül a mindennapjaink középpontjába - a boldogabb élet reményében - annál sivárabbak lesznek emberi kapcsolataink és lelki életünk egyaránt.” A teljes cikket itt olvashatjátok: "Az anyagiasság súlyos ára"

A napokban olvastam Beata Bishop Ölés helyett Ölelés című előadását (Nyitott Akadémia: Hidak egymáshoz), amelyben egy igazán jó hasonlattal élve közelítette meg ezt a problémakört.  A sokak által jól ismert Odüsszeusz történetéhez hasonlította azt a tömeghipnózist, amit a média hatása gyakorol ránk. Odüsszeusz és emberei Ithakába tartottak, amikor is kénytelenek voltak elhajózni a szirének sziklája mellett. A szirének deréktól felfelé káprázatosan szép nők voltak, deréktól lefelé pedig ragadozó madarak. Gyönyörű énekükkel csábították magukhoz az arra hajózókat, de a víz alatti szirteken a hajók megtörtek, a szirének pedig elkapták a legénységet és megették őket. Odüsszeusz szerencsére tudta, hogy mire számíthat utazása során, így viasszal tömette be emberei fülét, magát pedig kikötöztette az árbochoz. Így sikerült meghallgatnia a Szirének énekét anélkül, hogy áldozattá vált volna legénységével együtt. 




Eklatáns példa, ha azt mondjuk, hogy a mai modern társadalom szirénjei a média és a hirdetőipar. Hogyan is szól az ő daluk? Fogyassz minél többet, annál boldogabb leszel! Az emberek pedig fogyasztanak, mert van bennük egy űr, amit pótolni szeretnének. A megfelelő célok kitűzésének a hiánya és ebből adódóan egyfajta kilátástalanság.

A 6 boldogságforrás, ami bebizonyítja neked, érdemes élni, a Boldogság a hétköznapokban, valamint a Hogyan legyünk egy boldogságspirál részesei című cikkeimben példákat találtok arra vonatkozóan, hogy melyek azok a célok és tevékenységek, melyek valójában képesek emelni az egyén jóllét érzését és ezáltal pedig emelni a boldogságérzetüket.

Ne kívülről várd a boldogságodat, mert a kulcs mindig a mi kezünkben van!






Béndek Andrea

Felhasznált irodalom:

Bagdy Emőke - Beata Bishop - Böjte Csaba - Rambala Éva (2011): Hidak egymáshoz – Empátia, kommunikáció, konfliktuskezelés. Kulcslyuk kiadó.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése